Nedaj sa! (recenzia)

12. march 2017 at 10:07 | Simona Gray |  good books
Po tom, ako som si prečítalaFangirl som sa rozhodla dať šancu aj knihe Carry on, hoci keď som o tomto "fandome", čítala vo Fanúšičke, bola som veľmi skeptická. But guys, it was supposed to be gay and cute, tak som si to prečítala.
Mala som zostať pri nedôvere.

Možno je to tým, že som už skutočne vyrástla z YA literatúry. Možno je to tým, že som mala slovenský preklad. A možno je to tým, že tá kniha skutočne nie je dobrá. Sú ale ľudia, ktorým sa celkom páčila, takže je to len o chuti a vkuse jednotlivých čitateľov.

Kniha Nedaj sa! (Carry on) je v skutočnosti fanfiction, ktorú písala Cath v knihe Fangirl - príbeh o Simonovi Snowovi (akási alternatívna verzia Harryho Pottera) a jeho poslednom roku na Watforde, počas ktorého musí bojovať proti "zákernému Jednotvárnikovi". Keďže je to fanfiction, nechýba tam ani kopec gayness, ktorá mi chýbala vo Fangirl - sú tam lesbičky aj gayovia, to oceňujem. Bohužiaľ, je to v duchu zle napísanej fanfiction a niektoré momenty sa mi zdalo trochu trápne a cringy. Možno to bolo prekladom. Pojem frajeri znie veľmi divne. A moje oči bolelo, keď som videla napísané slovo gej. A všetky tie ich vnútorné monológy o tom, ako by toho druhého pobozkali (hlavne z Bazovej strany) vo mne vyvolávali túžbu otrieskať si hlavu o stôl. Alebo aspoň na moment zatvoriť knihu, zaboriť si tvár do vankúša a kričať (to som urobila. A verte mi, nie raz).
A ani dej nie je práve výhra - hlavné postavy sa väčšinu času len hádajú, či pôjdu za Mágom, Baz chytá potkany, plačem za matkou a chce pobozkať/pohrýzť Simona a sú tam momenty, kedy fakt viete, čo sa stane.
Kniha ale mala ľahký, jednoduchý štýl, takže sa čítala ľahko a rýchlo (keď tam práve Baz nemal patetické reči o tom, ako sa nevie rozhodnúť, či chce Snowa pobozkať alebo pohrýzť), ale zase na druhej strane práve vďaka tomuto zachádzala až do monotónnosti a štýl sa po čase stával nezaujímavým a vy ste to chceli čo najskôr dočítať (JA som to chcela čo najskôr dočítať). Navyše sa tam objavovali strašne divné metafory a prirovnania. A tie občasné vulgarizmy boli nepotrebné, prehnané a vôbec sa tam nehodili.
Je ale niečo, čo by som vyzdvihla a to je fakt cool, originálny nápad s kúzlami - ako kúzla sa v tejto knihe používajú slová, frázy, ktoré vytvorili Normálni a roky im dali moc - texty pesničiek, riekanky, frázy (fakt, fakt tlieskam za použinie Bohemian Rhapsody od Queen). Túto vec ale zase pokazil preklad - určite by som z toho mala oveľa lepší zážitok, keby som to čítala v angličtine.
Ale niečo, čo ma neskutočne rozčuľovalo a bolo podľa môjho názoru úplne zbytočné bolo neustále menenie pohľadov - o to viac, že sa medzi sebou potom líšili len v úplných drobnostiach. A keď sa tam zrazu objavili tie časti kde boli tri riadky Simonove, potom zase zopár Bazových a tak sa to vystriedalo asi niekoľko krát, znova som si len zaborila tvár do vankúša a kričala. Chápem, čo sa tým autorka snažila docieliť, ale nevyšlo to.

Čo sa týka postáv, boli rozhodne zaujímavé - najmä vedľajšie. Agatha a Penelopa ma fakt zaujali a je škoda, že neboli rozpracované viac do hĺbky. Rovnako aj Ebb a Fiona. Simonove kecy ma väčšinou fakt nezaujímali, rovnako ako Bazovo hopeless pining.

Skrátka a dobre, Nedaj sa! bola opäť raz kniha, ktorá mi nesadla. Bola slabá, ja sklamaná a šťastná, keď som sa dostala na koniec a náš vzťah, ktorý sa vliekol týždeň aj čosi konečne skončil. Ak ale máte radi YA, alebo ste mladší ako 17 rokov, či si radi prečítate nejakú oddychovú literatúru, Baz a Simon už na vás čakajú. Nečakajte ale dychberúce myšlienky ani časti, z ktorých budete mať husiu kožu.

1 person judged this article.